Kennis en inspiratie

Diversiteit bij Heijmans: roze bouwhelmen zijn geliefd

logo HeijmansEen workshop zakelijk flirten en de sterkste vrouw van Nederland die een vrachtwagen komt trekken op de familiedag: en dat zijn nog maar een paar voorbeelden van de manier waarop bouwbedrijf Heijmans diversiteit en female leadership op de kaart zet binnen haar organisatie. Onderdeel van het diversiteitsbeleid waren de mindbugsworkshops voor het senior management en HR.

‘Ik ben bij alle acht de sessies geweest, dat was elke keer weer een klein feestje’, vertelt Alma Krug, programmamanager diversiteit bij Heijmans. ‘Je ziet bij die training heel goed dat mensen in traditionele patronen denken. Uit de test bleek bijvoorbeeld dat ikzelf ook een lichte voorkeur voor mannelijk leiderschap heb en dat ik ook vooroordelen heb over vrouwen die niet zouden kunnen autorijden.’

‘Met een vrouw aan de vergadertafel in de bouwkeet wordt er anders gepraat’, zegt Alma. ‘Ons bedrijf heeft een technische achtergrond, er werken dus voornamelijk mannen. Maar wij denken dat we beter functioneren wanneer er diverse types binnen onze organisatie werkzaam zijn.’

Alma KrugAlma stuitte in het begin nogal eens op weerstand. ‘Sommige mannen voelden zich toch een beetje aangevallen. Zij vonden het niet nodig om dit thema apart op de kaart te zetten omdat ze zeiden dat het niet zou moeten uitmaken of iemand een man of een vrouw is. Onze tactiek was om hierbij niet in de verdediging te schieten, want diversiteit kan al snel een zeurderig onderwerp worden. Wij proberen die bewustwording op een creatieve en enthousiaste manier te benaderen.’

Even slikken

Onderdeel van het diversiteitsbeleid waren de mindbugsworkshops voor het senior management en HR die Esther Mollema leidde. Alma moest soms ook wel even slikken bij wat ze hoorde van haar collega’s. ‘Er waren behoorlijk wat mensen die vonden dat als je geen stropdas draagt, je ook geen echte leidinggevende bent en dat als je niet op kantoor bent, je ook niet aan het werkt bent. Een andere opvallende mindbug was dat als je de top wilt bereiken je op een bouwplaats met de voeten in de modder moet hebben gewerkt.’ Nu, drie jaar later, is het woord mindbugs ingeburgerd binnen Heijmans. ‘Het valt soms in gesprekken en mensen weten dan meteen waar je het over hebt.’

Diversiteit en de Roze helm

In de drie jaar dat diversiteit op de kaart staat bij Heijmans is er veel veranderd. ‘We hebben echt een cultuuromslag meegemaakt. Er zijn nieuwe topvrouwen aangenomen, types die duidelijk anders zijn dat de rest van het topmanagement. Maar zij worden helemaal geaccepteerd en gewaardeerd.’

Naast de trainingen zorgden Alma en haar collega’s ervoor dat het thema in de bedrijfscommunicatie regelmatig werd aangekaart. De mindbugs trainingen werden genoemd op het intranet en op de cover van het bedrijfsmagazine stond bij het thema ‘Het verschil maken’ een roze schaftkeet. Binnen het bedrijf circuleren ook verschillende roze helmen, die zeer geliefd zijn.

Tijdens een bijeenkomst van het vrouwennetwerk La Heijmans werd een workshop zakelijk flirten georganiseerd, ook voor mannen, en tijdens de familiedag kwam de sterkste vrouw van Nederland een vrachtwagen trekken’, vertelt Alma. ‘Diversiteit blijft een onderwerp dat weerstand opwekt, maar je moet het zo insteken dat het past bij je bedrijf.’

Meer weten?

Wil je meer informatie over diversiteit en Mindbugs? Neem dan contact met Robert Smit, telefoonnummer 06 – 54253643 of maak een afspraak met Esther Mollema.

Ministerie van Economische Zaken
PwC
Eneco logo
MN-Services
Logo_Sogeti
Universiteit-Utrecht
logo leaseplan
amc logo
KLM logo
ey logo
philips logo
Alphabet-International
thales-logo
Royal-HaskoningDHV
ing logo klant mindbugstest
WUR
SBO-De-Bouwsteen
LUMC
PGGM
rabobank
Saint-Gobain
SYNTHON_LOGO
heijmans
gasunie
Schiphol logo
Janssen Biologics
VU-Amsterdam
DNB-mindbugs
Deloitte logo